Leveringsproces van glas, van magazijn tot klant
Wij krijgen vaak de vraag hoe het uitleveren van glasbestellingen in zijn werk gaat. In dit blog geven wij uitleg over het leveringsproces van glas (spiegels).
Wat gebeurt er in ons magazijn?
Zodra je bestelling uit productie is en bij ons in het magazijn is aangekomen kijken wij de spiegels, dubbel glas, enkel glas of veiligheidsglas na of de maatvoering en bewerking is geproduceerd zoals je in de bestelling hebt geplaatst. Ook controleren wij de producten op eventuele beschadigingen. Als het glas (spiegels) voldoet aan de opgegeven specificatie dan zetten wij het glas klaar om te verzenden. De dag voordat wij komen leveren laden wij onze bussen. Uiteraard zijn er diverse mogelijkheden om het glas te leveren maar hieronder doen wij een uitleg van de meest voorkomende uitvoeringen met de bijbehorende aandachtspunten;
Het vervoer van het glas op maat in onze glasbus
Onze bussen zijn speciaal uitgerust om glas veilig te vervoeren. Zie hieronder de foto’s om een mooie indruk te krijgen. De beste en meest veilige manier om glas te vervoeren is om dit staand te doen. Omdat al het glas en spiegels met speciale glaswagens wordt vervoerd is verpakken niet nodig. Het is zelfs makkelijker om glas en spiegels zonder verpakking op een auto te zetten en vast te zetten. Tussen het glas worden glaskurkjes geplaatst waardoor het glas niet tegen elkaar aan staat maar er altijd een tussenruimte is. De vloer waar het glas en de spiegels op wordt gezet is van zacht rubber. Meer verpakking is er niet nodig voor het vervoer van maatwerk glas en spiegels als het met speciaal glastransport wordt geleverd.
Het beperken van verpakkingsmateriaal heeft ook de positieve bijkomstigheid dat we hiermee de afvalberg verminderen.
Mocht er tijdens het leveringsproces van het glas toch iets misgaan (glas is nou eenmaal een kwetsbaar product en een ongeluk zit in een klein hoekje) dan lossen wij dit uiteraard kosteloos voor je op.
Wat kan je zelf doen om de levering goed te laten verlopen
Hieronder een aantal afleverinstructies.
De afleverlocatie dient eenvoudig bereikbaar te zijn voor het glastransport (tussen 08.00 en 17.00 uur) en mogelijkheid om voor de deur te lossen.
- Woon je bijv. in een voetgangersgebied met bepaalde toegangstijden dan horen wij dit graag, zodat we kunnen overleggen/bepalen hoe de levering plaats kan vinden.
- Mocht er een vergunning aangevraagd moeten worden om toegang te krijgen tot het afleveradres? Graag de vergunning zelf tijdig aan te vragen.
- Wij bezorgen tot de eerste drempel van het pand, op de begane grond.
- Bij glas met een oppervlakte groter dan 1,5 m2, groter dan 2000 mm of zwaarder dan 25 kg en/of meerdere aantallen, zal de chauffeur je hulp nodig hebben om te lossen. Hiervoor dient op locatie (fysiek en/of mechanisch) hulp aanwezig te zijn om mee te helpen tillen. Is er geen hulp aanwezig dan kan de chauffeur het glas wellicht niet lossen. Er zal vervolgens een nieuwe leverdatum worden afgestemd, waarop de glaslevering nogmaals zal plaatsvinden. Voor deze nieuwe transporthandeling kunnen extra transportkosten in rekening worden gebracht.
Aanvullende tips;
- Wacht altijd tot de bestelling is ontvangen en plan daarna pas eventueel een installateur of installatiemateriaal (i.v.m. onvoorziene omstandigheden vanwege de kwetsbaarheid van het product).
- Handig om van te voren te bedenken waar je het glas tijdelijk neerzet en daarvoor ruimte vrijmaakt zodat de chauffeur het buiten neer kan zetten (neerleggen van een deken/karton of latjes).
- Denk aan veilig schoeisel en handschoenen als je het glas aanpakt.
- Controleer het geleverde product op juistheid etc. alvorens te monteren.
- Let erop dat het glas (incl. spiegels) nooit rechtstreeks in aanraking komt met de vloer.
Zorg ervoor dat er altijd een zachte ondergrond is (door bijvoorbeeld het glas zolang op houten blokjes neer te zetten).
Levering van glas met een glasbok
Bij orders met een groot volume kan er door ons de keuze worden gemaakt om de levering via een glasbok uit te leveren. Het leveren via een glasbok is niet vanzelfsprekend! Mocht dit het geval zijn dan zullen wij dit specifiek benoemen in de aflevermail. De afleverlocatie moet met een vrachtwagencombinatie eenvoudig te bereiken zijn om levering mogelijk te maken. Zorg dat binnen 28 kalenderdagen de glasbok leeg is en er naar ons een bericht gaat dat de bok kan worden afgehaald. De fabriek zal binnen een aantal weken de bok retour halen. Is de bok binnen de periode van 28 kalenderdagen niet leeg gemeld, dan wordt er per dag € 2,50 aan bokhuur in rekening gebracht. Bij het retour nemen van de glasbok moet deze leeg zijn. Wij nemen helaas geen (oud) glas retour.
Heb je nog vragen over glas of de glaslevering?
Mocht je nog vragen hebben over het leveringsproces van glas, wij staan voor je klaar en helpen je graag verder. Lees ook onze veel gestelde vragen door, daar kan je veel informatie vinden hoe een glas levering in zijn werk gaat. Wij zijn zowel telefonisch ( 055 – 843 16 27 ) of via info@glaswebwinkel.be bereikbaar.